Středa 8. dubna 2020, svátek má Ema
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 8. dubna 2020 Ema

Zpětná vazba při online výuce

26. 03. 2020 14:43:14
Poskytovat zpětnou vazbu je náročné, poskytovat ji při online výuce ještě náročnější. Ve spolupráci s PedF UK jsme definovali doporučení, která učitelům mohou s hodnocením pomoci.

Pokud se zpětnou vazbou na dálku učitelé začínají, není vhodné aplikovat všechny změny najednou, je potřeba postupovat s rozvahou.

I online zpětná vazba by měla být formativní. Formativní hodnocení učitel využívá v okamžiku, kdy se žák ještě učí, tedy během procesu učení. To je hlavní rozdíl oproti sumativnímu hodnocení, které je konečné a používáme ho k vyjádření toho, do jaké míry si žák látku osvojil. Zjednodušeně řečeno umí x neumí.

Hodnotit formativně ale neznamená pouze slovně, učitelé mohou využívat různé škály, diagramy či emotikony, vždy je však důležité, aby příjemce zpětné vazby zároveň obdržel informaci o tom, v jaké oblasti udělal chybu a jakým způsobem se může zlepšit. Ve chvíli, kdy takovou zpětnou vazbu učitel poskytne, měl by si později najít čas i na to, aby zjistil, jak na ni žák zareagoval a dát mu možnost prokázat vlastní posun.

A právě distanční výuka poskytuje vhodný prostor pro postupné zavádění formativního hodnocení.

1. Neznámkujte: Používejte formativní zpětnou vazbu. Řekněte žákům, co mají udělat, aby se zlepšili.

2. Definujte jasné cíle: Když budete vědět, čeho mají žáci dosáhnout, víte, na jaké aktivity se zaměřit.

3. Vytvořte týdenní plán: Nechte žáky plnit úlohy dle zájmu a schopností, vlastního rozvržení, tempa či přístupu k internetu.

4. Oceňujte pokroky: Popište, co se žákům povedlo. Vyvažujte ocenění a kritiku.

5. Neporovnávejte žáky mezi sebou: Poskytujte zpětnou vazbu individuálně, průběžně a cíleně.

6. Kombinujte způsoby vyhodnocování: Využívejte automatické vyhodnocování online cvičení a doplňte svůj komentář.

7. Neopravujte všechny chyby: Zaměřte se na jednu chybu a k ní dejte doporučení. Na základě chyb žáků plánujte jejich další práci.

8. Ponechte čas na opravu: Dejte žákům čas na opravu a přepracování úkolů za pomoci vaší zpětné vazby.

9. Podporujte spolupráci: Nemusíte být u všeho, propojte žáky mezi sebou, aby si pomáhali s řešením úkolů.

10. Chtějte zpětnou vazbu: Zajímejte se, jak žáci rozumí zadání úloh, hodnocení a kolik času nad vypracováním úkolů tráví.

11. Určete čas pro konzultace: Vymezte si dobu, kdy budete k dispozici, žákům, kolegům nebo rodičům.

12. Důvěřujte žákům: Nesnažte se kontrolovat úplně vše a přenechejte více zodpovědnosti žákům.

PS: Vytvořili jsme k tomu i infografiku, pokud to někoho zajímá, je dohledatelná.

Autor: Michal Orság | čtvrtek 26.3.2020 14:43 | karma článku: 10.70 | přečteno: 331x

Další články blogera

Michal Orság

Udržujte kontext učení odděleně od cílů učení

Situace ve škole: Učitel druhého stupně se ptá učitele prvního stupně: „Proč ta tvoje třída neumí vyjmenovaná slova?“ Učitel prvního stupně překvapeně odpoví: „Ale v mých hodinách to uměli.“

3.2.2020 v 13:36 | Karma článku: 13.82 | Přečteno: 565 | Diskuse

Michal Orság

Růstové nastavení mysli žáků a učitelů

Učitelé by měli vědět, jakým způsobem jejich žáci přemýšlí, jak to ovlivňuje jejich učení a i to, že mohou přístup žáků k učení změnit.

20.11.2019 v 17:25 | Karma článku: 14.16 | Přečteno: 426 | Diskuse

Michal Orság

Část učitelů stávkuje

Ti stávkují za zvýšení tarifních platů v roce 2020 o 10 %, nikoliv o vládou navrhovaných 8 %. A samotný nástroj stávky je v pořádku.

6.11.2019 v 8:03 | Karma článku: 16.94 | Přečteno: 455 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Lubomír Stejskal

Ad Tereza Spencerová aneb Polemika in memoriam

Ladislav Větvička napsal 8. dubna 2020 vzhpomínkový článek „Svět při ranní kávičce už nebude jako dřiv ...“. Vrátil se v něm k náhlému odchodu novinářky Terezy Spencerové.

8.4.2020 v 15:46 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 7 | Diskuse

Hana Šťastná

Chvála nehmotných rezerv

Tahle krize je jiná. Není to povodeň, začínající přívalovými dešti a stoupající hladinou, aby nakonec pomohla k vyčištění sklepů a k oživení stavebnictví.

8.4.2020 v 14:39 | Karma článku: 4.44 | Přečteno: 109 | Diskuse

Pavel Liprt

Ježíšek, Václav Cílek a Ruka noci podaná

Co mají ti dva pánové společného? Pánové??? Ježíška jsem ještě vlastně neviděl, v případě pana Cílka jsem již to štěstí měl. Možná je v tom „namočená“ i moje ženuška, ale to nevím jistě.

8.4.2020 v 14:00 | Karma článku: 7.74 | Přečteno: 164 | Diskuse

Jan Dvořák

Silný hlas pro imunizaci (pro promoření)

Už nejenom rektor prof. Zima, šéfzubař doc. Šmucler, náměstek plk. prof. Prymula, či kancléřka Merkelová nebo premiér Johnson se přiklánějí k řízené imunizaci, což je eufemismus výrazu promořování.

8.4.2020 v 13:17 | Karma článku: 11.22 | Přečteno: 310 | Diskuse

Filip Vracovský

Chlap kterýmu mohl selhat samopal, ale on sám neselhal...

Dnešní vzpomínka na jednoho z mužů, na které by se nemělo nikdy zapomenout. I když na historii někdy sedá prach...

8.4.2020 v 12:55 | Karma článku: 21.55 | Přečteno: 507 | Diskuse
Počet článků 29 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 591

Pojďme se bavit o školství a vzdělávání.

Ředitel www.edukacnilaborator.cz

Facebook

Instagram

 

Seznam rubrik

více

Najdete na iDNES.cz