Digitální Česko a vybavení škol na hranici únosnosti
Zpráva byla zveřejněna v září 2017, sběr dat proběhl během školního roku 2016/2017 a bylo o tom napsáno už poměrně hodně. Ale ta čísla jsou vážně tak brutální, že dokonce i sama ČŠI považuje situaci za kritickou.
Když bych měl být konkrétní: v 85 % MŠ nemá k dispozici počítač (nebo obdobné zařízení) ani každý druhý učitel. Na malých ZŠ (do 150 žáků) je to 41 %, u velkých ZŠ 26 % a na SŠ a VOŠ 28 % učitelů.
Představuju si podobnou situaci v soukromém sektoru. Dopoledne pracuje na počítači Pavel, odpoledne je na něm Milada a nikomu to nepřijde ani trochu divné.
Jestliže se na školy podíváme jako na celek, minimální kritéria hodnocení škol nastavená ČŠI (indikátory jsou specifikovány v dané zprávě, odkaz níže) splňuje pouze 5 % malých ZŠ, 10 % velkých ZŠ a 20 % procent SŠ a VOŠ.
Logicky musí následovat otázka, kolik by vybavení škol stálo a kde na to vezmeme peníze?
Michal Bláha to spočítal a vyšlo mu, že na zakoupení notebooku prakticky každému žákovi 2. stupně ZŠ stačí přibližně 1,2 mld. Kč v prvním roce a 300 mil. Kč ročně v dalších letech (odkaz na celý výpočet níže). Připočteme-li 1. stupeň ZŠ, MŠ a SŠ a VOŠ bude částka vyšší, ale stále nejde o desítky miliard.
Nicméně, k možnému financování. Ve středu 28. února 2018 vyhlásil Řídicí orgán OP VVV tzv. Šablony II, ve kterých je 6 miliard korun (5,42 mld. Kč pro školy mimo území hlavního města Prahy a 580 mil. Kč pro školy na území hlavního města Prahy). Peníze lze použít na mnohé: od chůvy přes vzdělávání pedagogů v rámci osobnostně sociálního a profesního rozvoje až po nákup HW pro žáky. Pojďme se na možnosti nákupu HW v rámci šablon podívat podrobněji.
Pokud se bavíme o MŠ a ZŠ (nechme stranou ŠD, ŠK, SVČ a ZUŠ), jedná se primárně o šablony 2.I/11 Využití ICT ve vzdělávání v MŠ a 2.II/16 Využití ICT ve vzdělávání v ZŠ. Na danou šablonu pořizujeme 10 zařízení (tabletů / notebooků) pro 10 žáků a pracujeme s nimi aspoň jednu hodinu týdně ve zvoleném časovém rozsahu. Máme na výběr ze 4 možností:
a) 64 týdnů: 128 000 Kč na pořízení 10 ks HW
b) 48 týdnů: 96 000 Kč na pořízení 10 ks HW
c) 32 týdnů: 64 000 Kč na pořízení 10 ks HW
d) 16 týdnů: 32 000 Kč na pořízení 10 ks HW
Každou variantu lze vybrat vícekrát a můžeme tak pořídit HW pro několik desítek žáků školy. Jasně, že tímto způsobem nevybavíme všechny žáky, minimálně se ale může situace výrazně zlepšit.
Samotný hardware školy, učitele ani žáky nespasí, jde jen o doplněk výuky a nákup je pouze první krok, ke kterému je potřeba připojit minimálně další dva. A to jednak vhodný digitální vzdělávací obsah, kterého sice je na nejrůznějších místech hromada, chybí však systematické uspořádání do jedné přehledně strukturované platformy, jednak kontinuální metodická podpora a vzdělávání pro učitele.
A to teď už nechci zabrušovat do toho, jak by měla vypadat pozice metodika ICT na každé jedné škole, konektivita a případně následná práce v rámci BYOD či blended learning.
Takže až minimálně výše zmíněné proběhne, můžeme se začít bavit o něčem, co bychom teoreticky nazvali DIGITÁLNÍ ČESKO.
Stručné shrnutí zprávy ČŠI: http://www.csicr.cz/getattachment/4e7af154-d761-47d5-8ef6-10645fab4a61/Shrnuti-Vyuzivani-digitalnich-technologii-v-MS,-ZS,-SS-a-VOS.pdf
Výpočet nákupu HW pro žáky 2. stupně: https://www.hlidacstatu.cz/texty/kolik-by-stalo-dat-kazdemu-zakovi-vlastni-notebook-prekvapive-malo/
Šablony II: http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy-1/vyzvy-c-02-18-063-a-02-18-064-sablony-ii
Michal Orság
Dovětek k maturitám
Připomínám, že student střední školy, který úspěšně absolvuje všechny ročníky, se následně – pokud o to má zájem – k maturitní zkoušce musí přihlásit, nepostupuje k ní automaticky.
Michal Orság
Úřední maturita
Tedy zrušení zkoušky samotné, studenti budou mít na maturitním vysvědčení z daného předmětu průměrnou známku. Kdo ze studentů bude mít potřebu si zkouškou reálně projít, tu možnost stále mít bude.
Michal Orság
Příprava učitelů na souhrnné slovní hodnocení
Celá lednová diskuse o slovním hodnocení na vysvědčení byla vedena mírně pozdě, měla proběhnout nejpozději začátkem nového školního roku, tedy v září. Nyní je proto vhodná doba na přípravu druhého pololetí.
Michal Orság
Formativní hodnocení na vysvědčení nepatří
Formativní hodnocení, buzzword posledních měsíců, se aktuálně skloňuje i ve spojitosti s blížícím se vysvědčením. Hned na začátku musíme upozornit, že hodnocení ve formativní funkci na vysvědčení nepatří.
Michal Orság
PES, nikoliv PSA
PES, potažmo PES ČR, je akronym (zkratka složené z počátečních hlásek nebo slabik více slov). V tomto konkrétním případě Protiepidemický systém České republiky.
Michal Orság
Nespolupracující třetina
Hashtag #spolutozvladneme (a různé verbální variace) si politická reprezentace v rámci COVID krize poměrně oblíbila, zejména rád ho vídám u Jana Hamáčka.
Michal Orság
Projev Joe Bidena
Všiml jsem si překvapených reakcí na projev Joe Bidena: jak perfektně byl napsaný, plný odkazů a citací, skvěle přednesen.
Michal Orság
Formativní hodnocení neporovnává žáky a soustředí se na jejich individuální pokrok
Učitelé ve své praxi využívají při hodnocení škály, diagramy, procenta či emotikony v domnění, že jde o formativní hodnocení.
Michal Orság
Kolektivní zmatení pojmů
Obecným principem pro poskytování zpětné vazby žákům je využití tzv. metody hamburgeru. Zjednodušeně to funguje tak, že popis toho, co se nepovedlo, obalíme pozitivní zpětnou vazbou.
Michal Orság
Zpětná vazba při online výuce
Poskytovat zpětnou vazbu je náročné, poskytovat ji při online výuce ještě náročnější. Ve spolupráci s PedF UK jsme definovali doporučení, která učitelům mohou s hodnocením pomoci.
Michal Orság
Udržujte kontext učení odděleně od cílů učení
Situace ve škole: Učitel druhého stupně se ptá učitele prvního stupně: „Proč ta tvoje třída neumí vyjmenovaná slova?“ Učitel prvního stupně překvapeně odpoví: „Ale v mých hodinách to uměli.“
Michal Orság
Růstové nastavení mysli žáků a učitelů
Učitelé by měli vědět, jakým způsobem jejich žáci přemýšlí, jak to ovlivňuje jejich učení a i to, že mohou přístup žáků k učení změnit.
Michal Orság
Část učitelů stávkuje
Ti stávkují za zvýšení tarifních platů v roce 2020 o 10 %, nikoliv o vládou navrhovaných 8 %. A samotný nástroj stávky je v pořádku.
Michal Orság
Na intuici při změnách ve škole zapomeňte
Nový školní rok přímo vyzývá ke změnám. Učitelské skupiny na sociálních sítích jsou plné dotazů. Tu na inovace ve výuce, tu na doplnění sboru pedagogem všemožných aprobací či na nějakou báseň o sovičkách.
Michal Orság
Most mezi výzkumem a učitelskou praxí
My, bývalí či současní učitelé, často přebíráme vzorce od učitelů, kteří nás během různých fází studia provázeli, a mnohdy až příliš spoléháme na svou intuici, pocity a domněnky. Je to však ta nejlepší cesta?
Michal Orság
Nekvalifikovaní učitelé
Radek Sárközi, prezident zapsaného spolku Pedagogická komora, se na FB ptá, zdali by rodiče měli mít nárok na informaci, že jejich dítě učí nekvalifikovaný či neaprobovaný učitel.
Michal Orság
Naučme se učit se
Jsem přesvědčen o tom, že ta nejdůležitější věc, kterou bychom žáky na základních školách měli naučit, je dovednost učit se, aby měli potřebu se dále vzdělávat, aby měli touhu získávat nové informace.
Michal Orság
39 000 Kč hrubého, průměrný plat učitele
Jsem si téměř jist, že každá debata o školství a vzdělávání skončí u financí, a každá druhá u platů učitelů.
Michal Orság
Mistři ve výměně ministrů
V rámci samostatné republiky mělo Česko celkem 19 ministrů školství (dva byli vedením úřadu pouze pověřeni), a průměrně tak ve své funkci strávili 16 měsíců.
Michal Orság
Jak jsem se stal učitelem a zároveň jím být přestal
Byl jsem průměrný žák na základní, rebelující student na střední a nikoliv výborný posluchač na vysoké škole.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 38
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 605x
Ředitel www.edukacnilaborator.cz