Digitální Česko a vybavení škol na hranici únosnosti

17. 04. 2018 15:49:30
Připravuju si prezentaci na setkání s učiteli a po čase jsem si opět otevřel tematickou zprávu České školní inspekce věnovanou využívání digitálních technologií v mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách.

Zpráva byla zveřejněna v září 2017, sběr dat proběhl během školního roku 2016/2017 a bylo o tom napsáno už poměrně hodně. Ale ta čísla jsou vážně tak brutální, že dokonce i sama ČŠI považuje situaci za kritickou.

Když bych měl být konkrétní: v 85 % MŠ nemá k dispozici počítač (nebo obdobné zařízení) ani každý druhý učitel. Na malých ZŠ (do 150 žáků) je to 41 %, u velkých ZŠ 26 % a na SŠ a VOŠ 28 % učitelů.

Představuju si podobnou situaci v soukromém sektoru. Dopoledne pracuje na počítači Pavel, odpoledne je na něm Milada a nikomu to nepřijde ani trochu divné.

Jestliže se na školy podíváme jako na celek, minimální kritéria hodnocení škol nastavená ČŠI (indikátory jsou specifikovány v dané zprávě, odkaz níže) splňuje pouze 5 % malých ZŠ, 10 % velkých ZŠ a 20 % procent SŠ a VOŠ.

Logicky musí následovat otázka, kolik by vybavení škol stálo a kde na to vezmeme peníze?

Michal Bláha to spočítal a vyšlo mu, že na zakoupení notebooku prakticky každému žákovi 2. stupně ZŠ stačí přibližně 1,2 mld. Kč v prvním roce a 300 mil. Kč ročně v dalších letech (odkaz na celý výpočet níže). Připočteme-li 1. stupeň ZŠ, MŠ a SŠ a VOŠ bude částka vyšší, ale stále nejde o desítky miliard.

Nicméně, k možnému financování. Ve středu 28. února 2018 vyhlásil Řídicí orgán OP VVV tzv. Šablony II, ve kterých je 6 miliard korun (5,42 mld. Kč pro školy mimo území hlavního města Prahy a 580 mil. Kč pro školy na území hlavního města Prahy). Peníze lze použít na mnohé: od chůvy přes vzdělávání pedagogů v rámci osobnostně sociálního a profesního rozvoje až po nákup HW pro žáky. Pojďme se na možnosti nákupu HW v rámci šablon podívat podrobněji.

Pokud se bavíme o MŠ a ZŠ (nechme stranou ŠD, ŠK, SVČ a ZUŠ), jedná se primárně o šablony 2.I/11 Využití ICT ve vzdělávání v MŠ a 2.II/16 Využití ICT ve vzdělávání v ZŠ. Na danou šablonu pořizujeme 10 zařízení (tabletů / notebooků) pro 10 žáků a pracujeme s nimi aspoň jednu hodinu týdně ve zvoleném časovém rozsahu. Máme na výběr ze 4 možností:

a) 64 týdnů: 128 000 Kč na pořízení 10 ks HW
b) 48 týdnů: 96 000 Kč na pořízení 10 ks HW
c) 32 týdnů: 64 000 Kč na pořízení 10 ks HW
d) 16 týdnů: 32 000 Kč na pořízení 10 ks HW

Každou variantu lze vybrat vícekrát a můžeme tak pořídit HW pro několik desítek žáků školy. Jasně, že tímto způsobem nevybavíme všechny žáky, minimálně se ale může situace výrazně zlepšit.

Samotný hardware školy, učitele ani žáky nespasí, jde jen o doplněk výuky a nákup je pouze první krok, ke kterému je potřeba připojit minimálně další dva. A to jednak vhodný digitální vzdělávací obsah, kterého sice je na nejrůznějších místech hromada, chybí však systematické uspořádání do jedné přehledně strukturované platformy, jednak kontinuální metodická podpora a vzdělávání pro učitele.

A to teď už nechci zabrušovat do toho, jak by měla vypadat pozice metodika ICT na každé jedné škole, konektivita a případně následná práce v rámci BYOD či blended learning.

Takže až minimálně výše zmíněné proběhne, můžeme se začít bavit o něčem, co bychom teoreticky nazvali DIGITÁLNÍ ČESKO.

Stručné shrnutí zprávy ČŠI: http://www.csicr.cz/getattachment/4e7af154-d761-47d5-8ef6-10645fab4a61/Shrnuti-Vyuzivani-digitalnich-technologii-v-MS,-ZS,-SS-a-VOS.pdf

Výpočet nákupu HW pro žáky 2. stupně: https://www.hlidacstatu.cz/texty/kolik-by-stalo-dat-kazdemu-zakovi-vlastni-notebook-prekvapive-malo/

Šablony II: http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy-1/vyzvy-c-02-18-063-a-02-18-064-sablony-ii

Autor: Michal Orság | úterý 17.4.2018 15:49 | karma článku: 13.31 | přečteno: 643x

Další články blogera

Michal Orság

Naučme se učit se

Jsem přesvědčen o tom, že ta nejdůležitější věc, kterou bychom žáky na základních školách měli naučit, je dovednost učit se, aby měli potřebu se dále vzdělávat, aby měli touhu získávat nové informace.

3.5.2019 v 16:10 | Karma článku: 9.71 | Přečteno: 234 | Diskuse

Michal Orság

39 000 Kč hrubého, průměrný plat učitele

Jsem si téměř jist, že každá debata o školství a vzdělávání skončí u financí, a každá druhá u platů učitelů.

24.1.2019 v 15:10 | Karma článku: 23.28 | Přečteno: 1915 | Diskuse

Michal Orság

Mistři ve výměně ministrů

V rámci samostatné republiky mělo Česko celkem 19 ministrů školství (dva byli vedením úřadu pouze pověřeni), a průměrně tak ve své funkci strávili 16 měsíců.

18.1.2019 v 15:59 | Karma článku: 13.84 | Přečteno: 299 | Diskuse

Michal Orság

Jak jsem se stal učitelem a zároveň jím být přestal

Byl jsem průměrný žák na základní, rebelující student na střední a nikoliv výborný posluchač na vysoké škole.

19.11.2018 v 12:08 | Karma článku: 20.62 | Přečteno: 894 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Filip Vracovský

Socialismus je opět sexy?

Není. To jen vábení laciné prostituky na kterou mládí plné testosteronu naskáče a pak musí nutně skončit na kožním.

26.5.2019 v 5:58 | Karma článku: 12.04 | Přečteno: 130 | Diskuse

Simona Podlipská

Jak stát úspěšně ždímá peníze i z těch nejubožejších lidí.

Náš stát prostě umí využít každé situace, aby si "něco vydělal". Tím něco myslím miliardy, které získá od občanů, kteří jsou na pokraji bídy a musí žít jen z životního minima, což určitě není jednoduché.

25.5.2019 v 22:38 | Karma článku: 18.98 | Přečteno: 708 | Diskuse

Petr Bajnar

Jak jsem volil v eurovolbách

Přiznám se, že když jsem dnes dopoledne šel poprvé v životě k volbám do EP, cítil jsem přitom určité rozpaky.

25.5.2019 v 14:20 | Karma článku: 18.79 | Přečteno: 1186 | Diskuse

Zdeněk Majzlík

Vrací nás zpět kolo dějin nebo vlastní hloupost?

Již delší dobu je na některých našich náměstích vidět masy demonstrantů s transparenty, megafony, píšťalkami, trubkami, hrdě vypnutou hrudí a jiskrným pohledem,

25.5.2019 v 11:38 | Karma článku: 43.94 | Přečteno: 3143 | Diskuse

Miroslav Gruner

Emotivní vysvětlení, proč prý je ohleduplné ženám o trochu míň platit.

S pointou neotálím: Protože se zjistilo, vědecky ;-) , že ženám se pracuje v chladu hůř než mužům , tudíž je potřeba pro ně víc topit, aby jim to šlo:-) A prý se jim hůř pracuje i v nadměrném teple. Jak nastolit spravedlivé mzdy:

24.5.2019 v 20:45 | Karma článku: 14.35 | Přečteno: 565 | Diskuse
Počet článků 22 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 613

Pojďme se bavit o školství a vzdělávání.

Ředitel www.edukacnilaborator.cz

www.michalorsag.cz

Instagram

 

Seznam rubrik

více

Najdete na iDNES.cz