Most mezi výzkumem a učitelskou praxí
Výzkumy, studie a data jsou pro nastavení směru vzdělávací politiky zásadní. Je to tak trochu boj. Na jedné straně stojí akademici a teoretici, na straně druhé praktici. A tyto dvě skupiny spolu často vůbec nekomunikují. Učitelé musí zvládat každodenní výzvy, které jim jejich práce přináší, a výzkumy, jež ve vzdělávání probíhají, pak někteří nepovažují za užitečné či relevantní. Často mají dojem, že se mnohé výzkumy snaží zodpovědět otázky, na které se vlastně nikdo neptá. Nebo se v těch stovkách studií, které se nikoliv výjimečně ve svých závěrech vylučují, nedokážou vyznat či se jimi vůbec nechtějí zabývat.
Učitelé mají rádi praktické tipy, které hned druhý den mohou využít ve své výuce. Absolvují desítky vzdělávacích seminářů a konferencí, z nichž se snaží do školy přinést různé inovace. Pokud se však rozhodne pro jakoukoli změnu ředitel, je potřeba ji konzultovat se všemi zaměstnanci školy a vysvětlovat ji i dalším zúčastněným, tedy žákům a rodičům. Každé změně by pak měla předcházet důkladná analýza a zvážení všech rizik. Nahodilé změny bez promyšlení velmi často nepřinesou kýžený výsledek a ve finále mohou mít na celý ekosystém školy negativní dopad.
Před promyšlenou a na sebe navazující výukou stále více klademe důraz na jednotlivé metody. Příliš často na ně spoléháme a ve školách tak probíhají změny bez patřičné koncepce. Bývá to chyba i nekoncepčnosti vlády, která očekává změny ze dne na den, zatímco učitelům chybí dlouhodobá a jednotná vize, jež je přijata napříč politickým spektrem. Co například taková frontální výuka? Stala se nepřítelem číslo jedna. Didaktický výklad však do výuky zcela bezpochyby patří. Dobrý učitel umí frontální výukou žáky zaujmout, dobrý učitel ale zároveň ví, co se děje ve třídě, činnosti má důkladně naplánované a zná roli každého zúčastněného.
Vedení školy, učitelé, stejně jako odborná veřejnost, ti všichni by o vývoji školství a vzdělávání měli přemýšlet na základě kvalitního výzkumu.
Všem (učitelům) přeju pohodové léto a zasloužený odpočinek.
Michal Orság
Dovětek k maturitám
Připomínám, že student střední školy, který úspěšně absolvuje všechny ročníky, se následně – pokud o to má zájem – k maturitní zkoušce musí přihlásit, nepostupuje k ní automaticky.
Michal Orság
Úřední maturita
Tedy zrušení zkoušky samotné, studenti budou mít na maturitním vysvědčení z daného předmětu průměrnou známku. Kdo ze studentů bude mít potřebu si zkouškou reálně projít, tu možnost stále mít bude.
Michal Orság
Příprava učitelů na souhrnné slovní hodnocení
Celá lednová diskuse o slovním hodnocení na vysvědčení byla vedena mírně pozdě, měla proběhnout nejpozději začátkem nového školního roku, tedy v září. Nyní je proto vhodná doba na přípravu druhého pololetí.
Michal Orság
Formativní hodnocení na vysvědčení nepatří
Formativní hodnocení, buzzword posledních měsíců, se aktuálně skloňuje i ve spojitosti s blížícím se vysvědčením. Hned na začátku musíme upozornit, že hodnocení ve formativní funkci na vysvědčení nepatří.
Michal Orság
PES, nikoliv PSA
PES, potažmo PES ČR, je akronym (zkratka složené z počátečních hlásek nebo slabik více slov). V tomto konkrétním případě Protiepidemický systém České republiky.
Michal Orság
Nespolupracující třetina
Hashtag #spolutozvladneme (a různé verbální variace) si politická reprezentace v rámci COVID krize poměrně oblíbila, zejména rád ho vídám u Jana Hamáčka.
Michal Orság
Projev Joe Bidena
Všiml jsem si překvapených reakcí na projev Joe Bidena: jak perfektně byl napsaný, plný odkazů a citací, skvěle přednesen.
Michal Orság
Formativní hodnocení neporovnává žáky a soustředí se na jejich individuální pokrok
Učitelé ve své praxi využívají při hodnocení škály, diagramy, procenta či emotikony v domnění, že jde o formativní hodnocení.
Michal Orság
Kolektivní zmatení pojmů
Obecným principem pro poskytování zpětné vazby žákům je využití tzv. metody hamburgeru. Zjednodušeně to funguje tak, že popis toho, co se nepovedlo, obalíme pozitivní zpětnou vazbou.
Michal Orság
Zpětná vazba při online výuce
Poskytovat zpětnou vazbu je náročné, poskytovat ji při online výuce ještě náročnější. Ve spolupráci s PedF UK jsme definovali doporučení, která učitelům mohou s hodnocením pomoci.
Michal Orság
Udržujte kontext učení odděleně od cílů učení
Situace ve škole: Učitel druhého stupně se ptá učitele prvního stupně: „Proč ta tvoje třída neumí vyjmenovaná slova?“ Učitel prvního stupně překvapeně odpoví: „Ale v mých hodinách to uměli.“
Michal Orság
Růstové nastavení mysli žáků a učitelů
Učitelé by měli vědět, jakým způsobem jejich žáci přemýšlí, jak to ovlivňuje jejich učení a i to, že mohou přístup žáků k učení změnit.
Michal Orság
Část učitelů stávkuje
Ti stávkují za zvýšení tarifních platů v roce 2020 o 10 %, nikoliv o vládou navrhovaných 8 %. A samotný nástroj stávky je v pořádku.
Michal Orság
Na intuici při změnách ve škole zapomeňte
Nový školní rok přímo vyzývá ke změnám. Učitelské skupiny na sociálních sítích jsou plné dotazů. Tu na inovace ve výuce, tu na doplnění sboru pedagogem všemožných aprobací či na nějakou báseň o sovičkách.
Michal Orság
Nekvalifikovaní učitelé
Radek Sárközi, prezident zapsaného spolku Pedagogická komora, se na FB ptá, zdali by rodiče měli mít nárok na informaci, že jejich dítě učí nekvalifikovaný či neaprobovaný učitel.
Michal Orság
Naučme se učit se
Jsem přesvědčen o tom, že ta nejdůležitější věc, kterou bychom žáky na základních školách měli naučit, je dovednost učit se, aby měli potřebu se dále vzdělávat, aby měli touhu získávat nové informace.
Michal Orság
39 000 Kč hrubého, průměrný plat učitele
Jsem si téměř jist, že každá debata o školství a vzdělávání skončí u financí, a každá druhá u platů učitelů.
Michal Orság
Mistři ve výměně ministrů
V rámci samostatné republiky mělo Česko celkem 19 ministrů školství (dva byli vedením úřadu pouze pověřeni), a průměrně tak ve své funkci strávili 16 měsíců.
Michal Orság
Jak jsem se stal učitelem a zároveň jím být přestal
Byl jsem průměrný žák na základní, rebelující student na střední a nikoliv výborný posluchač na vysoké škole.
Michal Orság
Ředitele základních škol nejvíce trápí byrokracie, finance a inkluze
Během října jsme udělali dotazníkové šetření mezi řediteli základních škol. Do průzkumu se zapojilo 450 z nich, tedy 11 procent základních škol v České republice.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 38
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 605x
Ředitel www.edukacnilaborator.cz