Nekvalifikovaní učitelé
Nejdříve si musíme trochu rozebrat jednotlivé termíny. Kvalifikovaný učitel je ten, který získal odbornou kvalifikaci (většinou magisterským studiem pedagogického zaměření na VŠ či doplněním takzvaného pedagogického minima), je právně a zdravotně způsobilý, je bezúhonný a prokázal znalost češtiny. Všechny tyto požadavky zároveň (výjimky pro zjednodušení vypustím) musí učitel splnit, aby byl označen za kvalifikovaného. Aprobace je poté specializace, kterou absolvoval.
Jasně, primárně by měli učit kvalifikovaní učitelé a ideálně svou aprobaci, takový luxus si však nyní bohužel dovolit nemůžeme. Nehledě na to, že rozdíly mezi striktně pojatou aprobací se začínají stírat a chce se mi věřit, že v budoucnu bude kladen větší důraz na vzdělávací oblasti než konkrétně definované předměty.
Dle MŠMT je nyní učitelů bez kvalifikace (nesplňují některou z výše uvedených podmínek) zhruba 9 000, tedy 6,6 procenta z celkového počtu učitelů. Kolem pěti procent je bez pedagogického vzdělání (jsou to například absolventi VŠ nepedagogického zaměření, kteří si nedoplnili pedagogické minimum).
Mnohdy se argumentuje tím, že absolventi učitelských oborů mají větší znalosti v oblasti pedagogiky, didaktiky a psychologie nežli ti, kteří učitelský obor nemají. To prosím ponechám bez komentáře.
Ale jestli chcete co vědět, pedagogické vzdělání či pedagogické minimum učitele nedělá, přátelé.
A abych odpověděl na otázku. Ano, nemám problém s tím, aby rodiče tuto informaci měli. A také ji mají, lze to vyčíst z výročních zpráv škol, případně se mohou ředitele doptat. Stejně tak by však výběr pedagogů měl být zcela v kompetenci ředitele, ten za kvalitu svých učitelů zodpovídá.
PS: Mám kolem sebe kvalifikované učitele, kteří učí něco jiného, než vystudovali (občas je to WTF) a radost z toho nemají.
PPS: Co nyní uděláme s učiteli, kteří tyto požadavky nesplňují? Vyhodíme a nahradíme fiktivními učiteli, kteří prostě nejsou? Nebo jim dáme najevo, že je ve školách nechceme? Umístíme jim na viditelné místo ošacení symbol černé ovce?
PPPS: A ministr školství by také měl být kvalifikovaný učitel?
Michal Orság
Dovětek k maturitám
Připomínám, že student střední školy, který úspěšně absolvuje všechny ročníky, se následně – pokud o to má zájem – k maturitní zkoušce musí přihlásit, nepostupuje k ní automaticky.
Michal Orság
Úřední maturita
Tedy zrušení zkoušky samotné, studenti budou mít na maturitním vysvědčení z daného předmětu průměrnou známku. Kdo ze studentů bude mít potřebu si zkouškou reálně projít, tu možnost stále mít bude.
Michal Orság
Příprava učitelů na souhrnné slovní hodnocení
Celá lednová diskuse o slovním hodnocení na vysvědčení byla vedena mírně pozdě, měla proběhnout nejpozději začátkem nového školního roku, tedy v září. Nyní je proto vhodná doba na přípravu druhého pololetí.
Michal Orság
Formativní hodnocení na vysvědčení nepatří
Formativní hodnocení, buzzword posledních měsíců, se aktuálně skloňuje i ve spojitosti s blížícím se vysvědčením. Hned na začátku musíme upozornit, že hodnocení ve formativní funkci na vysvědčení nepatří.
Michal Orság
PES, nikoliv PSA
PES, potažmo PES ČR, je akronym (zkratka složené z počátečních hlásek nebo slabik více slov). V tomto konkrétním případě Protiepidemický systém České republiky.
Michal Orság
Nespolupracující třetina
Hashtag #spolutozvladneme (a různé verbální variace) si politická reprezentace v rámci COVID krize poměrně oblíbila, zejména rád ho vídám u Jana Hamáčka.
Michal Orság
Projev Joe Bidena
Všiml jsem si překvapených reakcí na projev Joe Bidena: jak perfektně byl napsaný, plný odkazů a citací, skvěle přednesen.
Michal Orság
Formativní hodnocení neporovnává žáky a soustředí se na jejich individuální pokrok
Učitelé ve své praxi využívají při hodnocení škály, diagramy, procenta či emotikony v domnění, že jde o formativní hodnocení.
Michal Orság
Kolektivní zmatení pojmů
Obecným principem pro poskytování zpětné vazby žákům je využití tzv. metody hamburgeru. Zjednodušeně to funguje tak, že popis toho, co se nepovedlo, obalíme pozitivní zpětnou vazbou.
Michal Orság
Zpětná vazba při online výuce
Poskytovat zpětnou vazbu je náročné, poskytovat ji při online výuce ještě náročnější. Ve spolupráci s PedF UK jsme definovali doporučení, která učitelům mohou s hodnocením pomoci.
Michal Orság
Udržujte kontext učení odděleně od cílů učení
Situace ve škole: Učitel druhého stupně se ptá učitele prvního stupně: „Proč ta tvoje třída neumí vyjmenovaná slova?“ Učitel prvního stupně překvapeně odpoví: „Ale v mých hodinách to uměli.“
Michal Orság
Růstové nastavení mysli žáků a učitelů
Učitelé by měli vědět, jakým způsobem jejich žáci přemýšlí, jak to ovlivňuje jejich učení a i to, že mohou přístup žáků k učení změnit.
Michal Orság
Část učitelů stávkuje
Ti stávkují za zvýšení tarifních platů v roce 2020 o 10 %, nikoliv o vládou navrhovaných 8 %. A samotný nástroj stávky je v pořádku.
Michal Orság
Na intuici při změnách ve škole zapomeňte
Nový školní rok přímo vyzývá ke změnám. Učitelské skupiny na sociálních sítích jsou plné dotazů. Tu na inovace ve výuce, tu na doplnění sboru pedagogem všemožných aprobací či na nějakou báseň o sovičkách.
Michal Orság
Most mezi výzkumem a učitelskou praxí
My, bývalí či současní učitelé, často přebíráme vzorce od učitelů, kteří nás během různých fází studia provázeli, a mnohdy až příliš spoléháme na svou intuici, pocity a domněnky. Je to však ta nejlepší cesta?
Michal Orság
Naučme se učit se
Jsem přesvědčen o tom, že ta nejdůležitější věc, kterou bychom žáky na základních školách měli naučit, je dovednost učit se, aby měli potřebu se dále vzdělávat, aby měli touhu získávat nové informace.
Michal Orság
39 000 Kč hrubého, průměrný plat učitele
Jsem si téměř jist, že každá debata o školství a vzdělávání skončí u financí, a každá druhá u platů učitelů.
Michal Orság
Mistři ve výměně ministrů
V rámci samostatné republiky mělo Česko celkem 19 ministrů školství (dva byli vedením úřadu pouze pověřeni), a průměrně tak ve své funkci strávili 16 měsíců.
Michal Orság
Jak jsem se stal učitelem a zároveň jím být přestal
Byl jsem průměrný žák na základní, rebelující student na střední a nikoliv výborný posluchač na vysoké škole.
Michal Orság
Ředitele základních škol nejvíce trápí byrokracie, finance a inkluze
Během října jsme udělali dotazníkové šetření mezi řediteli základních škol. Do průzkumu se zapojilo 450 z nich, tedy 11 procent základních škol v České republice.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 38
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 605x
Ředitel www.edukacnilaborator.cz