Jak jsem se stal učitelem a zároveň jím být přestal
V deváté třídě jsem si vybral strojní průmyslovku, protože jsem chtěl dělat ty počítače a moc nad tím nepřemýšlel. Studium mě bavilo, to nemohu říct, a kdybych neměl výbornou učitelku českého jazyka, nad literaturou, vysokou školou a vzděláváním obecně bych nějak zvlášť nepřemýšlel.
Přihlásil jsem se na pedagogickou fakultu, obor český a anglický jazyk. A to i přesto, že jsem v prvním ročníku střední školy z angličtiny málem propadl. Přijímací zkoušky na vysokou školu jsem na první pokus neudělal, resp. byl jsem přijat na odvolání.
Vysokoškolský život jsem si užíval, bavil mě, vzdělávání mě začalo zajímat čím dál více. Některé zkoušky jsem na první (nebo druhý a třetí) pokus neudělal, seminární práce psal sice v rámci nastavených pravidel, nikoliv ale jen formálně, což se v některých případech nepotkávalo s pochopením.
V pátém ročníku, tedy první rok prodloužení (nastoupil jsem totiž do čtyřletého magisterského), jsem bez akademického titulu začal učit angličtinu na obchodní akademii a zároveň přestoupil na bakalářský program stejné aprobace.
Protože mi většinu předmětů uznali, studium jsem za chvíli dokončil a po roce na střední přestoupil na základní školu, kde jsem byl hned první rok třídní osmého ročníku.
Intermezzo: během všech svých studií jsem byl na brigádě či praxi na nejrůznějších místech. Od noční ve skladu s partou padesátiletých alkoholiků, přes pomocného prodavače v obchodě s oblečením a pomocnou sílu kdesi na soukromé zahradě, až po řadového dělníka v továrně se startem šichty přesně v 5.30. A kdekoliv jsem byl, říkal jsem si, že už chci konečně dělat práci, která mě bude bavit, a nebudu si připadat, že jsem tam jen dočasně a vlastně tak trochu na obtíž.
A když jsem začal učit, bavilo mě to. Vážně mě to hodně bavilo. Něco tomu ale chybělo, pořád jsem se cítil jako na návštěvě. Nejdřív jsem si to až tak moc nepřipouštěl, nebo spíše nedokázal popsat, ale postupně mi docházelo, že se chci školství a vzdělávání věnovat jinak, z druhé strany. Pracovat se školami, učiteli a institucemi, které u nás mají školství a vzdělávání na starosti.
Jak by to dopadlo, kdyby mi tenkrát kraj jakožto zřizovatel střední školy na základě mých výsledků na škole základní v deváté třídě řekl, že nemám predispozice k úspěšnému složení maturity? Možná i tak, že bych jim teď jejich naprosto nesmyslný cut-off score nekritizoval a chystal se na noční do fabriky na výrobu plastových oken kdesi na Valašsku.
A jak by to dopadlo, kdybych na střední nepotkal výbornou učitelku, nedostal se na vysokou nebo ji nedokončil či neměl skvělou podporu rodiny? Nevím. Nechci ale, abychom riskovali potenciál každého jednoho žáka, kterého škola zrovna v nějakém období prostě nebaví.
Nedávno jsem jednomu deníku řekl: Žákům a studentům stále klademe v cestě za vzděláním nějaké formální překážky.
Tak to nedělejme.
PS: Za těch několik let, co už denně neučím, jsem si uvědomil, že i učitelé by jednou za čas měli změnit profesi a věnovat se jinému oboru, aby se alespoň na chvíli zbavili své bubliny, ve které jsou často již několik dekád.
Michal Orság
Dovětek k maturitám
Připomínám, že student střední školy, který úspěšně absolvuje všechny ročníky, se následně – pokud o to má zájem – k maturitní zkoušce musí přihlásit, nepostupuje k ní automaticky.
Michal Orság
Úřední maturita
Tedy zrušení zkoušky samotné, studenti budou mít na maturitním vysvědčení z daného předmětu průměrnou známku. Kdo ze studentů bude mít potřebu si zkouškou reálně projít, tu možnost stále mít bude.
Michal Orság
Příprava učitelů na souhrnné slovní hodnocení
Celá lednová diskuse o slovním hodnocení na vysvědčení byla vedena mírně pozdě, měla proběhnout nejpozději začátkem nového školního roku, tedy v září. Nyní je proto vhodná doba na přípravu druhého pololetí.
Michal Orság
Formativní hodnocení na vysvědčení nepatří
Formativní hodnocení, buzzword posledních měsíců, se aktuálně skloňuje i ve spojitosti s blížícím se vysvědčením. Hned na začátku musíme upozornit, že hodnocení ve formativní funkci na vysvědčení nepatří.
Michal Orság
PES, nikoliv PSA
PES, potažmo PES ČR, je akronym (zkratka složené z počátečních hlásek nebo slabik více slov). V tomto konkrétním případě Protiepidemický systém České republiky.
Michal Orság
Nespolupracující třetina
Hashtag #spolutozvladneme (a různé verbální variace) si politická reprezentace v rámci COVID krize poměrně oblíbila, zejména rád ho vídám u Jana Hamáčka.
Michal Orság
Projev Joe Bidena
Všiml jsem si překvapených reakcí na projev Joe Bidena: jak perfektně byl napsaný, plný odkazů a citací, skvěle přednesen.
Michal Orság
Formativní hodnocení neporovnává žáky a soustředí se na jejich individuální pokrok
Učitelé ve své praxi využívají při hodnocení škály, diagramy, procenta či emotikony v domnění, že jde o formativní hodnocení.
Michal Orság
Kolektivní zmatení pojmů
Obecným principem pro poskytování zpětné vazby žákům je využití tzv. metody hamburgeru. Zjednodušeně to funguje tak, že popis toho, co se nepovedlo, obalíme pozitivní zpětnou vazbou.
Michal Orság
Zpětná vazba při online výuce
Poskytovat zpětnou vazbu je náročné, poskytovat ji při online výuce ještě náročnější. Ve spolupráci s PedF UK jsme definovali doporučení, která učitelům mohou s hodnocením pomoci.
Michal Orság
Udržujte kontext učení odděleně od cílů učení
Situace ve škole: Učitel druhého stupně se ptá učitele prvního stupně: „Proč ta tvoje třída neumí vyjmenovaná slova?“ Učitel prvního stupně překvapeně odpoví: „Ale v mých hodinách to uměli.“
Michal Orság
Růstové nastavení mysli žáků a učitelů
Učitelé by měli vědět, jakým způsobem jejich žáci přemýšlí, jak to ovlivňuje jejich učení a i to, že mohou přístup žáků k učení změnit.
Michal Orság
Část učitelů stávkuje
Ti stávkují za zvýšení tarifních platů v roce 2020 o 10 %, nikoliv o vládou navrhovaných 8 %. A samotný nástroj stávky je v pořádku.
Michal Orság
Na intuici při změnách ve škole zapomeňte
Nový školní rok přímo vyzývá ke změnám. Učitelské skupiny na sociálních sítích jsou plné dotazů. Tu na inovace ve výuce, tu na doplnění sboru pedagogem všemožných aprobací či na nějakou báseň o sovičkách.
Michal Orság
Most mezi výzkumem a učitelskou praxí
My, bývalí či současní učitelé, často přebíráme vzorce od učitelů, kteří nás během různých fází studia provázeli, a mnohdy až příliš spoléháme na svou intuici, pocity a domněnky. Je to však ta nejlepší cesta?
Michal Orság
Nekvalifikovaní učitelé
Radek Sárközi, prezident zapsaného spolku Pedagogická komora, se na FB ptá, zdali by rodiče měli mít nárok na informaci, že jejich dítě učí nekvalifikovaný či neaprobovaný učitel.
Michal Orság
Naučme se učit se
Jsem přesvědčen o tom, že ta nejdůležitější věc, kterou bychom žáky na základních školách měli naučit, je dovednost učit se, aby měli potřebu se dále vzdělávat, aby měli touhu získávat nové informace.
Michal Orság
39 000 Kč hrubého, průměrný plat učitele
Jsem si téměř jist, že každá debata o školství a vzdělávání skončí u financí, a každá druhá u platů učitelů.
Michal Orság
Mistři ve výměně ministrů
V rámci samostatné republiky mělo Česko celkem 19 ministrů školství (dva byli vedením úřadu pouze pověřeni), a průměrně tak ve své funkci strávili 16 měsíců.
Michal Orság
Ředitele základních škol nejvíce trápí byrokracie, finance a inkluze
Během října jsme udělali dotazníkové šetření mezi řediteli základních škol. Do průzkumu se zapojilo 450 z nich, tedy 11 procent základních škol v České republice.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 38
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 605x
Ředitel www.edukacnilaborator.cz